Follower

Thursday, 18 August 2011

Popia Ikan Bilis Cik nK

Salam malam Jumaat....
Setiap kali nak raya Cik nK x kan lupa nak buat Popia taw....
Selalunya Cik nK akan buat Popia berintikan udang kering...
Tp, kali ni Cik nK nak kongsi satu menu popia yang berintikan ikan bilis plak...
Cik nK wat popia ikan bilis ni sebab susah nak dapat udang kering yg elok kat sini...
lain la kalo kat kampung Cik nK kat Sarawak....
senang nak dpt udang kering yg comey2 belaka...
murah plak tu berbanding udang kering yg kat sini...
tu la pasal Cik nK nak try wat popia berintikan ikan bilis plak...

Popia ikan Bilis Cik nK

Bahan-bahan : 
1 paket kulit popia yg boleh dibeli dipasaraya (50 pcs)
200 grm Ikan bilis
sedikit perasa...Cik nK guna Ajinomoto
Minyak untuk menggoreng
sedikit tepung gamdum...utk gam kan kulit popia

Cara Membuatnya :
~ Inti ~
1. Ikan bilis dibuang perutnya.....& rendam seketika...
pas tu blend ikan bilis hingga separuh hancur
2. Pas tu gorengkan ikan bilis yg telah diblend tadi tanpa minyak 
& letak sedikit perasa (ajinomoto) sehingga ikan bilis tu garing sedikit..
Siap la inti popia.....

~Proses utk menggulung popia plak ~
1. Potongkan kulit popia yg 50 pcs td kepada 9 bhgn...
2. So, kulit popia tu jadi 9 cube yg ade 50 pcs kulit popia
3. Kopek satu-persatu kulit popia tu & masukkan inti secukupnya
sebelum popia tu dilipat & gamkan lipatan tu supaya 
popia tidak terbuka apabila digoreng...
4. Last sekali, goreng popia tu dengan api yg kecil supaya popia
& intinya masak sekata

Popia yg baru siap digulung & ready utk digoreng

Ni plak popia yg sudah siap digoreng & letak dlm bekas kedap udara taw...

Oklah, cukuplah untuk kali ni....
Cik nK penat sgt dah ni...
balik keja ptg tadi & terus berbuka, mandi & buat laundry...
pas tu kemas2 umah cket....
pas tu wat popia ni....
penat taw...
Nitezzzzzzzzzz...

Adios ~ Cik Nenek Kebaya




2 comments:

  1. boleh jer....ada org tempah boleh la kmk polah....hehehehehe...:)

    ReplyDelete